Dneska to bude trošku obsáhlejší :-). Začnu od konce. Jsem zase na lodi a maká se. Dneska jsem dolepil poslední vazníky a zítra nás čeká broušení a hoblování. Odpoledne možná začneme dno pokrývat překližkou. Pak bude následovat zase broušení a tmelení a snad za pár dní začneme laminovat! Věřím, že do konce února by mohlo být hotové dno a loď otočíme a začneme pracovat na palubě.
Přišel balíček z Havel composites, našeho sponzora, kterému patří velké díky! Jsem vybaven skelným vláknem, epoxidovou pryskyřicí a epoxidovým tmelem.
Když se vrátím trošku zpátky, ještě před svátkama bylo potřeba obšít loď podélnýma vazníkama (stringers). Použil jsem modřínové dřevo a z velkých fošen jsme vybírali ty nejlepší kusy bez suků a ideálně z prostřed kmene. Fošny se pak řezaly a hoblovaly do rozměrů 30x22, 50x22, 70x22. Nařezat 6ti metrové kusy bez suků z vysušeného dřeva je téměř nereálné, tak jsme použily 3m a 4m délky a přes dlouhý podélný řez jsme hranoly lepily epoxidovou pryskyřicí do +-6m délek tak, aby rozměr vyšel na celou délku lodě. Možná bych doporučil lepit lepidlem D4 na dřevo. Přijde mi to rychlejší a konečná pevnost je lepší. Vyzkoušel jsem na dvou kusech a drží skvěle. Při lepení je potřeba dodržet minimální teplotu 15st.C, což tady v promrzlé hale začíná být problém.
Jakmile jsou vazníky slepené, je potřeba ofrézovat vnitřní hrany tak, aby zapadly do rámů (frames). Dále začíná dlouhá fáze pasování a dobrušování rámů tak, aby do nich správně vazníky zapadly.
Přes svátky jsem jel domů postavit komín a trochu si odpočinout. Vyrazily jsme na hory a prožili poklidný konec roku. Teď je čas opět začít makat tak, abych byl co nejdříve na vodě.
Před Vánocemi dorazil balíček s nerezí z Číny. Cena 1000e + 7000kč daň a to mě teda dostalo. No příště asi vlastní výroba...
Zároveň jsem zadal do výroby vyřezání ocelových plátů na kýl a spodní torpédo nechal vyřezat z polystyrénu. Torpédo se bude odlévat z olova. To si určitě zaslouží samostatnou kapitolu :-). O tom ale příště. Z polystyrenu jsem nechal vyfrézovat i skeg, na který se věší spodní část kormidla. Skeg přijde olamovat a zapustí se do něj šroubovice, které se přišroubují ke dnu.
To by ve zkratce bylo zatím vše :-). Moc mě to psaní blogu popravdě nebaví. Raději trávím čas prací na lodi, nebo odpočinkem, tak se nezlobte za strohý text. Slibuju, že se brzy trochu hecnu a napíšu něco obsáhlejšího a bude vás to i trochu bavit. ;-)
Comentários